Nyugdíjasokkal és képzetlen tanárokkal pótolják a tanárokat az oktatásban

Az óvodákban és az általános iskolákban nőtt a nyugdíjas pedagógusok aránya, volt olyan vidéki óvoda, ahol a pedagógus-álláshelyek 13 százaléka betöltetlen volt – derül ki a Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont A közoktatás indikátorrendszere 2023 című tanulmánykötetéből, melyet a Telex összegzett cikkében, vette észre a Pénzcentrum

A Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont 2023-as tanulmánykötete rávilágít a magyar közoktatásban tapasztalható pedagógushiány súlyosbodására. Az adatok szerint az óvodákban és általános iskolákban egyre növekszik a betöltetlen álláshelyek aránya, ami különösen a vidéki és hátrányos helyzetű településeken okoz problémát. Az általános iskolákban a tanári álláshelyek kétszeresére, az óvodákban háromszorosára nőtt a betöltetlen helyek aránya 2010 és 2022 között. Különösen aggasztó a fővárosi iskolák helyzete, ahol 2022-ben ismét drámai növekedést mutatott a betöltetlen állások száma. A tanulmány szerint a legnagyobb problémát azok az intézmények szenvedik el, ahol magas a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók aránya, emiatt a kormány próbálja vonzóbbá tenni ezen iskolákat többletjuttatásokkal.

A pedagógushiány kezelésére az iskolák egyre nagyobb arányban alkalmaznak nyugdíjas és képesítés nélküli tanárokat. Az elmúlt években megduplázódott a nyugdíjas pedagógusok aránya, különösen az óvodákban és általános iskolákban. A képesítés nélküli tanárok aránya is emelkedik, különösen a vidéki általános iskolákban, ahol egyes szaktárgyakat kizárólag képesítés nélküli tanárok tanítanak. A probléma súlyosbodása mögött részben az áll, hogy kevés a pályakezdő tanár, és a státusztörvény elfogadása miatt sokan hagyják el a közoktatást. A tanári álláshelyek betöltése nehézségekbe ütközik, ami hosszú távon a magyar közoktatás minőségének romlását eredményezheti.

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON !