Egyre több tanulóvezető bukik meg a jogosítvány megszerzése során, ezek a leggyakoribb okok

Egyre több tanulóvezető bukik meg a jogosítvány megszerzése során – derült ki a Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) adataiból, amelyet a Vezess.hu kért ki. 2023-ban a KRESZ-vizsgán a vizsgázók 44%-a nem tudott átmenni, míg a forgalmi vizsgán még magasabb, 54%-os volt a bukási arány. Ez azt jelenti, hogy a tanulók közel fele nem szerzi meg elsőre a jogosítványt, ami jelentős költségekkel is járhat. Az átlagosan 345 800 forintos B-kategóriás vezetői engedély megszerzése akár 500 ezer forint fölé is emelkedhet, ha többször bukik valaki.

A hvg szerint az elmúlt években mindkét vizsga esetében romlottak az eredmények: a KRESZ vizsgán 2020-ban és 2021-ben 41% volt a bukási arány, míg a forgalmi vizsgán ugyanezekben az években 50%.

A legfőbb bukási okok KRESZ-vizsgán:

  • Továbbhaladás szabályai útszűkületben
  • Kiegészítő táblával ellátott behajtási tilalmat jelző táblára vonatkozó szabályok
  • Forgalomirányító fényjelző készülék megközelítésére vonatkozó szabályok
  • Járműszerelvénnyel való behajtásra vonatkozó szabályok
  • Kötelező elsősegélynyújtó felszerelésre vonatkozó szabályok
  • Figyelmeztető jelzést adó berendezés használatára vonatkozó szabályok
  • Továbbhaladásra vonatkozó szabályok forgalomirányító fényjelző készülékkel ellátott útkereszteződésben
  • Járművezetés közben a járművezetőnél tartandó okmányok
  • Villamospályára vezetett forgalmi sáv használatával összefüggő szabályok
  • A pótkerékre és a hozzá tartozó szerszámkészletre vonatkozó szabályok

Ezek pedig a leggyakoribb bukási okok a B-kategóriás forgalmi vizsgán:

  • Balesetveszélyes manőver miatt a szakoktatónak be kell avatkoznia
  • Elsőbbségadási kötelezettségének nem tesz eleget
  • Irányjelzést vagy a körültekintést elmulasztja
  • Közlekedési szabályt sért
  • A besorolást, sávváltoztatást szabálytalanul, figyelmetlenül hajtja végre
  • Nem a közúti jelzéseknek megfelelően közlekedik
  • Nem ismeri fel a közlekedési helyzetet
  • Egyenrangú útkereszteződésbe úgy hajt be, hogy elsőbbségadási kötelezettségének nem tudna eleget tenni
  • Gyorshajtást, relatív gyorshajtást követ el
  • A menetirány szerinti bal oldalt indokolatlanul vagy szabálytalanul veszi igénybe