Oktatáskutató: Magyarországon a pályakezdő tanárok száma nagyon alacsony, sőt kifejezetten tragikus

Összesen 1884 volt az újonnan belépő pedagógusok száma a köznevelésben a 2022/2023-as tanévben – közölte a Népszavával az Oktatási Hivatal, miután a lap arról érdeklődött, tavaly ősz óta mennyi fiatal, pályakezdő pedagógus kezdett dolgozni a közoktatási-nevelési intézményekben. A pályára lépők száma töredéke volt azoknak, akik korábban elkezdték a pedagógusképzést.

Miután a pedagógusok felsőoktatási képzése öt évig tart, a tavaly diplomázó és munkába álló pedagógusok nagy többsége 2017-ben kezdhette meg tanulmányait. A felvi.hu adatai szerint 2017-ben az általános felvételi eljárásban összesen 18 183-an jelentkeztek pedagógusképzésre, közülük 9091 hallgatót vettek fel. Vagyis a jelentkezők alig több mint 10 százalékából, a képzést elkezdőknek pedig kevesebb mint 21 százalékából lett végül a köznevelésben elhelyezkedő pedagógus. Nahalka István oktatáskutató szerint a hivatásukat az elmúlt tanévben elkezdő pedagógusok száma nagyon alacsony, sőt „kifejezetten tragikus”, ha azt is figyelembe vesszük, hogy a pályakezdők egy része már az első éveket követően, a gyakornoki idő lejárta után pályaelhagyó lesz, például a munkakörülmények vagy a bérhelyzet miatt, vagy egyszerűen csak ekkor jön rá, hogy a tanári pálya mégsem neki való.

Az oktatáskutató arra is rámutatott, hogy ilyen kevés pályakezdővel még a nyugdíjba vonulókat sem lehet pótolni. Nahalka István szerint évente a pedagógusok körülbelül egy harmincötöde lesz nyugdíjas, ami átlagosan 3-4 ezer fő. A szakértő arra is felhívta a figyelmet, hogy a következő években még kevesebb frissen diplomázott, fiatal pedagógus kezdhet el a köznevelésben dolgozni, mert 2017 és 2022 között jelentősen lecsökkent ennek a képzési területnek a vonzereje. A mélypont 2020-ban következett be, amikor alig több mint 11 ezren jelentkeztek pedagógusképzésre, közülük mindössze 6426 hallgatót vettek fel. A jelentkezők száma idén állt vissza a hat évvel ezelőtti szintre 18,7 ezer jelentkezővel, de az oktatáskutató szerint ez még nem fog megoldást jelenteni az egyre fokozódó pedagógushiányra.