Vakcinaútlevél: az egész világ forrong

Az egészségügyi ügynökségek már több mint egy évszázada kifejlesztették a járványok leküzdésére az oltási igazolásokat. Most mégis jókora gondok látszanak ezek gyors és megnyugtató alkalmazásával kapcsolatban.

A járvány még teljes erővel dühöng, de világszerte belendülőben az oltási kampányok is, amitől remélhetőleg még az idén a visszaszorulása várható. Előbb-utóbb alighanem mindenütt enyhítenek a korlátozásokon. Sok a kérdés azonban egyelőre a nemzetközi összehangolás körül. Egyik állam sem engedne be szívesen a jövőben sem fertőzést hordozókat, az idegenforgalomból élő országok viszont sürgetik valamifajta „nemzetközi egészségügyi útlevél” bevezetését, amely igazolja, hogy tulajdonosa vagy be van oltva, vagy korábban átesett a betegségen, így az sem rá, sem a vele kapcsolatba lépőkre nem jelent veszélyt - olvasható az én pénzem elnevezésű portálon.

Magyarországon is megérkeztek már az első beoltottakhoz a zöld színű plasztikkártyák, mint hírlik, igencsak megbízhatatlan adattartalommal. Ráadásul egyelőre azt sem lehet tudni, itthon mire jogosítanak majd és mire nem. Azoknak pedig, akik akár üzleti okokból, akár dolgozni a határon túlra készülnek, vagy csak végre egy felhőtlen nyaralásban reménykednek, végképp fogalmuk sincs, mire mennek majd vele. Kérdés ugyanis, hogy ha itthon olyan szinkronizációs problémák merülnek fel, mint az elmúlt napokban, hogyan sikerül majd hozzáilleszteni őket a nemzetközi rendszerekhez.

Az egészségügyi ügynökségek már több mint egy évszázada kifejlesztettek egy eszközt a járványok leküzdésére: az oltási igazolásokat – emlékeztet nem minden irónia nélkül a The New York Times. Az 1960-as években pedig a sárgaláz-járvány miatt az Egészségügyi Világszervezet egy nemzetközi úti okmányt is bevezetett, amelyet sárga lapként emlegetnek. A világ egyes részeire utazóknak, illetve az onnan érkezőknek ezzel kell igazolniuk, hogy megkaptak bizonyos oltásokat.

Ma már persze nem papíralapú, hanem elektronikus oltási bizonyítványok kidolgozásáról és egységesítéséről van szó. A felhasználók az alkalmazások segítségével okostelefonjukra letölthetik a vírustesztek eredményeit, az oltásokat. Az alkalmazások ezután ellenőrzik az adatokat, egyedi megerősítő kódokat generálnak, amelyeket a felhasználók a repülőtereken vagy más helyeken felmutathatnak egészségi állapotuk bizonyítása érdekében.

Ez a nagy előrelépés – írja a The New York Times - azonban nem csupán technológiai elmozdulást jelent. Egyes jogi szakértők szerint az ilyen adatokat tartalmazó alkalmazások a közegészségügyi gyakorlatok privatizációját jelzik. Van azonban olyan vélemény is, hogy az adatok éppen hogy a kormányok kezébe ne kerüljenek. Andy Slavitt, Biden elnök Covid-19 munkacsoportjának vezető tanácsadója az NBC News szerint nem hiszi, hogy az adatokat a kormánynak kellene tárolnia.

Abban egyetértés van, hogy a technológia adatvédelmi kockázattal jár. Az alkalmazások fejlesztői persze állítják, hogy figyelnek ezekre a szempontokra, és ennek megfelelően tervezik meg rendszereiket. Az elektronikus egészségügyi igazolványok nem osztanak meg részleteket a légitársaságokkal vagy a munkaadókkal.  A rajtuk szerepkő QR-kódok pedig csupán egyfajta zöld lámpaként működnek, lehetővé téve tulajdonosuknak a belépést különböző helyekre.

Az Európai Bizottság is benyújtotta be az unióra érvényes digitális zöldkártyáról szóló javaslatát, amit még az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak is el kell fogadnia, Eközben a tagállamoknak is ki kell építeniük a keretrendszert, amivel lehetővé teszik a zöldigazolványok bevezetését, interoperabilitását és a személyes adatok védelmét.

Ennek az oltás vagy antigén gyorsteszt meglétét vagy betegségből való felgyógyulást (és az így szerzett védettséget) kell majd igazolnia. A dokumentum hangsúlyozza, hogy átmeneti intézkedésről van szó, és amint a WHO szerint megszűnik a Covid19-világjárvánnyal összefüggő nemzetközi népegészségügyi szükséghelyzet, felfüggesztik az alkalmazását. Mivel az egészségügy a tagállamok hatáskörébe tartozik, azt eldönthetik, hogy az ilyen igazolvánnyal utazók milyen korlátozásoktól mentesek, de ezeket egységesen alkalmazniuk kell mindenkire, aki rendelkezik vele. Mindez a javaslat szerint csak az uniós forgalomba hozatali engedéllyel rendelkező vakcinákra érvényes, de az egyes tagállamok más vakcinákat is elfogadhatnak.

Az Európai Unió mellett más kormányok is és magáncégek – köztük légitársaságok is saját alkalmazások fejlesztéséhez kezdtek, vagy különböző digitális rendszereket próbálnak felhasználni.  A British Airways és a Ryanair például azt tette lehetővé, hogy az utasok online foglaláskor feltöltsék oltási és Covid-19 teszt eredményeiket. A kormány által kiadott, nemzetközi hátterű bérlet ugyanis – jósolta a Reuters szerint Michael O'Leary, a Ryanair vezérigazgatója - nem jelenik meg elég gyorsan ahhoz, hogy már ezen a nyáron használható legyen. Ám például Al Baker, a Quatar Airways vezére úgy véli – mint azt az NBC-nek mondta -, hogy a digitális útlevélformátumok sokasága nem ideális.

Mindenesetre számos magáncég igyekszik betörni erre a területre. Köztük a technológiai vállalatok, például a Microsoft és az Oracle, próbálnak az USÁ-ban partneri viszonyt kiépíteni és együttműködni olyan egészségügyi szervezetekkel és vállalkozásokkal, mint például a Mayo Clinic, a Change Healthcare és az Evernorth. Nem is sikertelenül: az embereket biometrikus technológiával azonosító Clear nevű biztonsági cég Health Pass alkalmazását néhány professzionális sportcsapat és biztosító már át is vette.

Az egyik legkiterjedtebb, már az éles próba stádiumában levő kezdeményezés a Nemzetközi Légiközlekedési Szövetség (IATA) Travel Pass nevű digitális útlevele. A kísérletben tucatnyi légitársaság vesz részt, köztük a United és az American Airlines, az Emirates, a Singapore Airlines és a Qantas. Múlt csütörtökön a Singapore Airlines járatával már meg is érkezett a londoni Heathrow repülőtérre az első utas, aki ezt használta utazási egészségügyi igazolások kezeléséhez. Az ő alkalmazásukba, amely tartalmazza az útlevél digitális verzióját, a felhasználók beírják a repülési adatokat, mire az kiírja az utazási korlátozásokat és követelményeket, majd ellenőrzi a vizsgálati eredményeket. Végül jelzi az utasnak, hogy megfelel-e az összes követelménynek.

A Világgazdasági Fórum és a Commons Project 52 ország több mint 350 állami és magánszektorbeli vezetőjének konferenciáján döntött, a CommonPass platform fejlesztéséről, amely az IATA alkalmazásához hasonlóan értesíti a felhasználókat a célpont utazási korlátairól, majd ellenőrzi azok betartását, amivel lehetővé teszi a nemzetközi járatokra való felszállást. 

Az Amadeus utazási szolgáltató spanyol leányvállalatának alkalmazása azt teszi lehetővé, hogy az utazni szándékozók dokumentumokat, például oltási tanúsítványokat töltsenek fel a légitársaságok alkalmazásaiba vagy weboldalára. Az utasok így becsekkoláskor elektronikusan igazolhatják a PCR vagy a szerológiai tesztjeik eredményeit. A cég egyelőre nem közölte, hogy melyik légitársaságnak vagy repülőtérnek nyújtja a szolgáltatást, a szóvivő azonban annyit elmondott, hogy több mint 770 000 szálloda-ügyfelük számára elérhető lesz.

Szerző: Lenkei Gábor